Diaszpóra Podcast
Potápi Árpád János Nemzetipolitikáért Felelős Államtitkár köszöntője |
![]() |
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves Pedagógus Kollégák! A Nemzetpolitikai Államtitkárság nevében régi partnerként köszöntöm most Önöket, egy hosszú múltra visszatekintő együttműködés újabb állomásánál. Örülök, hogy a sok évvel ezelőtt megkezdett munkát az elénk gördülő kihívások ellenére folytatni tudjuk, és együtt építhetjük gondoskodó közösségeinket. A Nemzetpolitikai Államtitkárság a kezdetektől fogva kiemelt figyelmet fordít a gyermekekre és fiatalokra, mert hisszük, hogy nélkülük nincs jövő. Meggyőzödésünk, hogy magyarságunk megmaradásának záloga az anyanyelvű oktatás biztosítása. Ezért a 2016-ban elfogadott Diaszpóra Stratégiában kitűzött célokkal összhangban a diaszpóra közösségekben is hangsúlyosan támogatjuk ezt a munkát, hiszen azt tapasztaljuk, hogy a diaszpóra magyarsága is fontosnak tartja a fiatal generáció anyanyelvi oktatását, a magyar értékek átadását, a nemzettudat erősítését. Erre a legjobb bizonyíték, hogy a pandémia idején is indultak új iskolák, például Ausztriában, Új-Zélandon és Kolumbiában. 2022 óta pedig már Hawaii-on, Szingapúrban, Tokióban és Abu-Dhabiban is tartanak rendszeres magyar nyelvű gyermekfoglalkozásokat A Nemzetpolitikal Államtitkárság pedig nagy örömmel támogatja nemes küldetésüket. Pedagógusként is fontosnak tartom, hogy az anyagi támogatás mellett szakmai-módszertani segítséget is nyújtsunk a tanároknak, hiszen sokan munka mellett, szabadidejüket áldozzák annak érdekében, hogy a diaszpórában felnövő kisgyermekek is elsajátíthassák közös anyanyelvünket és nemzeti kultúránkat. Ezért szervezzük meg 2018 óta minden évben a Hétvégi Magyar Iskolák Találkozóját, amelyen a diaszpórában tanító pedagógusok és foglalkozásvezetők személyesen találkozhatnak, szélesíthetik kapcsolatrendszerüket és ahol megoszthatják egymással tapasztalataikat és a legkorszerűbb jó gyakorlatokkal is gazdagodhatnak. A Találkozó iránt töretlen az érdeklődés, amit bizonyít az is, hogy ehhez a szakmai hálóhoz már több mint 160 hétvégi magyar iskola csatlakozott. A Nemzetpolitikai Államtitkárság a győri Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karával megvalósuló együttműködése keretében számos, további ingyenes lehetőséget kínál az érdeklődő pedagógusok számára. 2020-ban, a világjárvány idején hoztuk létre a tartalmilag folyamatosan bővülő tananyagmegosztó felületet, amelyen a korábbi évek továbbképzéseinek anyagai, óravázlatok, valamint a diaszpórában tanító és nagy tapasztalattal rendelkező pedagógusok közreműködésével létrejövő módszertani kiadványok is elérhetőek. 2021-ben közösen indítottuk el az Apáczal Hírlevelet is, amelyben a képzésekkel és pályázatokkal kapcsolatos tájékoztatók mellett az érdeklődők inspiráló és hasznos információkat is olvashatnak. Meglátásunk szerint a magyar nyelv megőrzése és továbbadása nehéz, ugyanakkor nemes kihívás az anyaországon kívül. E küldetés teljesítéséhez nyújt segítséget a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karán megvalósuló, két féléves akkreditált pedagógus továbbképzés is. Külön öröm számomra, hogy a Diaszpóra Podcast sorozat indításával a diaszpórában tanító kollégák szakmai segítségnyújtása tovább bővül. Kivánom, hogy minél többen éljenek az általunk biztositott lehetőségekkel és tegyenek szert további hasznos tudásra, erősítve ez által a fiatal generációk anyanyelvhez és magyarsághoz való kötődését, valamint a magyar közösségek határokon átívelő nemzeti összetartozását! Budapest, 2023. október 5. |
![]() |
2025. I. negyedév |
Tóthné Kollár Katalin
Tóthné Kollár Katalin a San Francisco környékén több, mint 50 éve működő Kányádi Sándor Magyar Iskola társigazgatója, magyar szakos tanár és a Külföldi Magyar Cserkészszövetség tanügyi vezetőtisztje mesélt a hallgatóknak a cserkészettel szorosan együttműködő magyar iskola életéről, eredményeiről és terveiről.
|
|
2024. II. negyedév |
Szabó Ágnes
Szabó Ágnes, az Adelaide-i Magyar Közösségi Iskola igazgatója az Ausztráliában megvalósuló magyar nyelvű érettségi vizsgáról, az online térben megvalósítható pedagógiai módszerekről, illetve az online tér szociális kapcsolatokra gyakorolt hatásáról beszélt a hallgatóknak.
|
|
2024. III. negyedév |
Gonda Hedvig
Gonda Hedvig, a Southamptoni Magyar Iskola alapítója és vezetője az iskolaalapításról, az iskola mindennapjairól, a szülői bevonódásról, illetve arról osztja meg tapasztalatait, hogyan valósítják meg az élményalapú tevékenységeket a hétvégi magyar iskolában.
|
|
2024. II. negyedév |
Tompa Anna
Tompa Anna, a svédországi Kékvirág Anyanyelvi Tábor alapítója és vezetője mutatja be a hallgatóknak a játék, a közösség és az élményalapú oktatás fontosságát, amely több évtizede képezi alapját tematikus táborainak, ahol a zene, a képzőművészet és a történelmi ismeretek, a hagyományápolás egyaránt megjelenik. Emellett a kihívások és a jövőbeni tervek is szóba kerülnek.
|
|
2024. II. negyedév |
Czettisch Bernadett
Czettisch Bernadettel, a Minnesotai Magyar Iskola vezetőjével beszélgettünk a megalakulásuk óta eltelt időszakról és az eddigi tapasztalatokról. Bernadett az AMIT (Amerikai Magyar Iskolák Társasága) szervezőcsapatának tagjaként a digitális kommunikációért felelős, emellett a Széchenyi István Egyetem Diaszpóra képzésének szakértője.
|
|
2024. II. negyedév |
Szádeczky- Kardoss Csilla
Szádeczky-Kardoss Csilla, a Müncheni Magyar lskola egyik vezetője, reziliencia tréner, családi-, ifjúsági- és gyerekcoach a hétvégi magyar iskolában zajló tevékenységekről, a reziliencia fontosságáról és a drámapedagógia módszertani lehetőségeről osztotta meg gondolatait.
|
|
2024. III. negyedév |
V. Zombory Anikó
V. Zombory Anikó, a Nürnbergi Magyar Iskola tanára, kommunikációs szakember az iskolájukban végzett tevékenységekről, oktatási módszerekről (Ringató-módszer, Meixner-módszer) és az élethosszig tartó tanulás fontosságáról, továbbá a diszpórában létrejövő, határokon átívelő szakmai kapcsolatokról is beszélt.
|
|
2024. III. negyedév |
Dr. Tamás Judit
Dr. Tamás Judit, az Egyesült Államokban 15 éve alapított Online Magyar Iskola vezetője a magyar nyelv online formában történő oktatásának előnyeiről, a kihívásokról és a kamaszkorú tanulók megtartásáról osztotta meg tapasztalatait.
|
|
2024. II. negyedév |
Parti Margit
Parti Margit, a Kanadai Magyar Kulturális Tanács Online Magyar Iskolájának vezetője megosztotta velünk megalakulásuk történetét, emellett az eddigi tapasztalatokról, az online oktatás kihívásairól és hatékonyságáról is mesélt, amely segíthet abban, hogy a magyar oktatás olyan helyekre is eljuthasson, ahová más úton lehetetlen lenne.
|
|
2024. II. negyedév |
Norton Éva
Norton Évával, a MAOSZ (Magyarok Angliai Országos Szövetsége) elnökasszonyával az eddigi tapasztalatokról, a kihívásokról és a jövőbeni tervekről beszélgettünk.
|
|
2024. I. negyedév |
Dr. Lampert Bálint Dr. Lampert Bálint egyetemi adjunktussal beszélgettünk a diaszpóra képzésben végzett tevékenységéről, erdei iskoláról, erdőpedagógiáról, és a jelenlegi és jövőbeli programokról, tervekről. |
|
2024. II. negyedév |
Kövecsesné dr. habil. Gősi Viktória Kövecsesné dr. habil. Gősi Viktória egytemi docenssel, főigazgatóval, szakfelelős aszonnyal, a továbbképzés szakmai vezetőjével a Széchenyi István Egyetemen megvalósuló továbbképzésről és távoktatási felületről, az eddig elért eredményekről és a jövőbeni tervekről beszélgettünk. |
|
2023. III. negyedév |
Pathy Lívia Pathy Líviával, a Burgenlandi Oktatási Igazgatóság gimnáziumok és szakképző intézmények magyartanításának szakfelügyelőjével, a Felsőőri Kétnyelvű Szövetségi Gimnázium tanárával, a Magyar Arany Érdemkereszt polgári tagozata kitüntettjével az Ausztriában folyó magyar nyelvű oktatásról, a kihívásokról és arról beszélgettünk, hogyan lehetséges a magyar kultúra továbbadása, közvetítése a következő generációk számára. |
|
2023. III. negyedév |
Wurst Erzsébet Wurst Erzsébettel, a Nyugat- Európai Országok Magyar Szövetsége és az Ausztriai Magyar Egyesületek és Szervezetek Központi Szövetsége oktatási felelősével, a Pro Universitate díj elismerés birtokosával a Széchenyi István Egyetemen megvalósuló továbbképzésről és arról beszélgettünk, milyen az élet a diaszpórában. |
|